“Dziennik Wschodni” – czerwony jak cegła

Napisał

Gazeta dziennik wschodni 2008 największa cegła rekord Guinnessa Cegielnia Trojanowscy

Czerwony jak cegła

Największa na świecie ręcznie wyrobiona cegła poczeka do oficjalnego uznania rekordu aż rok. Brak porozumienia w środowisku cegielniarzy spowodował wycofanie się miasta zorganizowania imprezy – czerwony jak cegła.


FABIAN PLAPIS fabian.plapis@dziennikwschodni.pl

Festyn „Kup Pan Cegłę” był sztandarową imprezą organizowaną od kilku lat w Kraśniku. Miał służyć promocji miasta. Obfitował w liczne konkursy, m.in. wyrabiania cegły przez VIP-ów i mieszkańców. Głównym punktem zaś było bicie rekordu Guinnessa w największej, ręcznie uformowanej, cegle na świecie.

W tym roku jednak festynu i kolejnego rekordu nie będzie. Mimo że cegła-gigant jest już gotowa. Ma 77 centymetrów długości, 35 cm szerokości i 17 wysokości. Waży grubo ponad 60 kilogramów.

– Nie było łatwo ją wykonać. Zrobiliśmy aż 15 tzw. surówek (cegieł z mokrej gliny), ale suszenie przeżyły tylko trzy. Mieliśmy właśnie ją wypalać w piecu. Ale skoro festyn został odwołany, to nie będę się spieszył – mówi z żalem Feliks Trojanowski, który zamierzał pobić własny ubiegłoroczny rekord. Sam nie pokusi się o zgłoszenie rekordu ze względu na koszty wynoszące ponad 2 tys. złotych. – Poza tym, to nie miałoby sensu. Liczył się przede wszystkim festyn i promocja miasta oraz naszych wyrobów – dodaje Trojanowski.

Takiego obrotu sprawy można się jednak było spodziewać. Od kilku lat – mimo że w okolicach Kraśnika jest kilkanaście cegielni – w organizowanie festynu włączało się zaledwie kilka.

– Nie wszyscy producenci cegły brali udział w organizowaniu festynu, a potem mieli pretensje, że promuje się tego czy innego – podkreśla Andrzej Rej, prezes Ogólnopolskiego Zrzeszenia Producentów Materiałów Budowlanych „Cerbud”, współorganizatora festynu.

Co na to władze miasta? – W sierpniu nie będzie festynu „Kup Pan Cegłę”, ale to nie znaczy, że całkowicie rezygnujemy z jego organizowania w trakcie kolejnych Dni Kraśnika. Pracujemy nad nową formułą promowania miasta, w której położono by większy nacisk także na inne motywy wyróżniające Kraśnik – mówi Daniel Niedziałek, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Kraśnik.